AktualnościDzieckoProgram

BEZ PLASTIKU I ŚWIATEŁEK…

W przedszkolu warto równoważyć czas nauki innymi aktywnościami – przede wszystkim na świeżym powietrzu, ale nie tylko. Rano, zanim wszystkie dzieci się zbiorą oraz późnym popołudniem, gdy powoli będą rozchodzić się do domów, będzie czas na swobodną zabawę i eksplorację.

Plastikowe, świecące, grające… każdy z nas pewnie został w pewnym momencie posiadaczem tego typu zabawki w domu. Często jako prezentu, czasami, gdy jeszcze sami nie wiedzieliśmy jak bodźcujące jest to dla dziecka i… irytujące dla rodzica. Sklepy są przepełnione tego typu produktami, które niestety też dość szybko się nudzą i niszczą. W lepszej wersji trafiają do innego dziecka, w gorszej – na śmietnik.

Decydujemy się używać w przedszkolu wykonanych z naturalnych i/lub trwałych materiałów pomocy i zabawek, które nie są powodem powstawania kolejnych wysypisk śmieci. Względy ekologiczne to oczywiście tylko jedna z motywacji. Decydując się oczywiście na bezpieczny wyrób (atest CE) dziecko nie ma kontaktu z toksycznymi substancjami. Nie ma również ryzyka ich pęknięcia, które mogą stworzyć ostre krawędzie. Są też zasadniczo łatwiejsze do utrzymania w czystości.

Takie przedmioty wpływają pozytywnie na rozwój dziecka. Kontakt z drewnem lepiej oddziałuje na sensorykę malucha niż plastik. Takie przedmioty są miłe w dotyku. Brak migoczących światełek i melodyjek sprzyja koncentracji na zabawie, a ich najczęściej prosta budowa pozwala rozwijać kreatywność odkrywając w zwykłym klocku, że może być nie tylko elementem wieży 🙂 A wiele z nas też pamięta niezliczone minuty obserwacji w kalejdoskopie. To pobudza wyboraźnię dziecka w przeciwieństwie do wielu zabawek, które wszystko pokażą, powiedzą i niczego nie wymagają. Uczą sprawczości. Znaczna część tradycyjnych urozmaicaczy czasu dla dzieci wpływa także na rozwój motoryczny, zręczność, a nieraz też cierpliwość i pamięć – np. domino, czy memo.

Oczywiście będą miały do dyspozycji także puzzle 🙂

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *